Taru Komulainen Etelä-Kymenlaakson Ammattiopistosta (Ekami) ja Riitta Rinne Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluista (Kymsote) jakavat kokemuksiaan Tiitus Harkka –palvelusta palvelun pääkäyttäjinä.

 

Mihin tarkoitukseen organisaatiossa Tiitus Harkka -palvelu hankittiin ja mitä sen avulla haluttiin lähteä parantamaan?

Tiitus Harkka hankittiin helpottamaan työssä järjestettävän koulutuksen (tjk) paikkojen hankintaa, joita Ekamin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelijoille hankitaan vuositasolla noin 600. Tiitus Harkan toivottiin sujuvoittavan ja selkeyttävän prosessia, johon kuuluu tjk-jakson aikatauluttaminen, opiskelijaryhmien kokoaminen sekä koulutuspaikan hankinta ja vahvistaminen. Näiden käyttöönotto Ekamissa Tiitus Harkan kautta on vähentänyt puhelut sekä sähköpostiviestittelyt minimiin, sanoo Taru Komulainen.

Vuonna 2021 otimme Tiitus Harkka –palvelun käyttöön Kymsotessa. Suurena sotealan organisaationa harjoittelujaksoja on paljon ja niiden hallinta yksiköissä vie aikaa. Opiskelijat ovat tulevaisuuden työntekijöitämme ja oppilaitokset tärkeä yhteistyökumppanimme.

Tavoittelimme sujuvaa yhden kanavan väylää työnantajan, opiskelijan ja oppilaitoksen välille. Tavoite oli luoda opiskelijoille kuva organisaatiosta, yksiköistä sekä tehdä ensimmäisestä kontaktista onnistunut kokemus. Myös oppilaitosyhteistyö kaipasi tiivistystä, Riitta Rinne kertoo.

Miten palvelun käyttöönotto on sujunut?

Palvelun käyttöönotto sujui Tiituksen henkilöstön opastuksella hyvin. He olivat mukana palavereissa, joissa oppilaitos esitteli palvelua työnantajille. Kymsote on iso toimija, johon opiskelijoita sijoittuu paljon tjk-jaksolle ja Harkka -palvelun henkilöstön tuki oli loistavaa ensimmäisessä vaiheessa, jossa yritys liitettiin Tiitukseen, Taru summaa.

Etenimme portaittain aloittaen asumispalveluista ja nyt olemme saaneet lähes kaikki ne yksiköt mukaan, joissa ammatillisen oppilaitoksen harjoittelujaksoja voi suorittaa. On ollut ilo havaita, että yksiköt ovat itse tarjoutuneet Tiituksen käyttäjiksi. Aluksi Tiituksen ja oppilaitosten opettajien tuella pidimme Tiitus Harkka -koulutuksia, jotka tallennettiin. Koulut pitivät myös omia Tiituksen koulutuksia, joihin organisaatiomme henkilöstöllä oli mahdollisuus osallistua. Hyödynnämme myös Teamsin yhteistä keskustelukanavaa, jonne voi laittaa kysymyksiä tai toiveita Tiitus Harkkaan liittyen, Riitta kiittelee.

Onko palvelu auttanut tai syventänyt työnantajan ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä?

Tiitus Harkka -palvelun myötä yksiköt ovat kuvanneet toimintaansa ja keskeisiä tehtäviä selkeästi ja kattavasti palveluun. Näin opiskelija saa käsityksen, mitä häneltä tjk-jaksolla odotetaan. Yhteistyö oppilaitoksen ja työnantajan välillä tapahtuu vaivattomasti palvelun kautta, ja myös opettaja pysyy hyvin kartalla. Palveluun voi tallentaa oppilaitoksen omia tietoja, kuten yhteyshenkilön työpaikalla tai sähköisen koulutussopimuksen allekirjoittajan. Oppilaitos määrittää myös tutkinnonosat, joihin ko. yritys nousee valittavaksi tjk-jaksolle. Suodatus helpottaa tjk-paikan hakua ja opiskelija saa hänelle mahdollisimman hyvin soveltuvan harjoittelupaikan tutkinnonosan ammattitaitovaatimuksien näkökulmasta, Taru iloitsee.

Palvelun kautta yhteistyö oppilaitoksiin on todella syventynyt, ja oppilaitokset ja toimijat ovat helposti lähestyttäviä, joustavia, osaavia ja tulleet tutuiksi, jolloin myös asiointi oppilaitoksiin päin on joustavaa, Riitta tiivistää.

Suosittelisitko palvelun käyttöä muille kouluille tai harjoittelupaikkoja tarjoaville organisaatioille?

Suosittelen ehdottomasti oppilaitoksen näkökulmasta Tiitus Harkka -palvelun käyttöä sen helpon, sujuvan ja kattavan toiminnan takia. Tiitus -tuki auttaa ripeästi ja kehitysehdotukset on otettu vastaan. Opiskelija harjoittelee työelämässä tarvittavia taitoja laatiessaan profiilin, jossa kuvaa omaa osaamistaan ja kokemuksiaan, Taru kertoo.

Suosittelen ehdottomasti Tiitus Harkkaa. Se on helppo, sujuva, ja tukea saa niin oppilaitoksista kuin Tiitukseltakin. Kehitysideoita ja toiveita kuunnellaan ja niitä toteutetaan joustavasti. Työnantajan on helppo kertoa yksiköstä ja tervetulokirjeen myötä opiskelija saa tärkeimmät tiedot harjoittelujaksolle tulosta. Opiskelijat laativat myös todella hyviä, mukavia esittelyitä itsestään, joten jakson alkaessa harjoittelijasta on jo perustietoa olemassa, Riitta päättää.