Lahdessa peruskouluissa otetaan ensi askeleita TET-jakson digitalisoimisessa. Yksi näistä on Ahtialan koulu, jossa palvelua otetaan käyttöön ensimmäisten joukossa. Tiituksen Tetti-palvelun tarkoituksena on helpottaa TET-jakson koordinointia kokonaisuudessaan. Palvelu helpottaa työnantajaa, opettajaa ja opiskelijaa, sillä lukuisat paperiset lomakkeet saadaan siirrettyä nyt sähköiseen muotoon.

“Kun kaikki prosessin vaiheet ovat kootusti yhdessä paikassa, on asioiden hoitaminen kaikille helpompaa. Nähdäkseni TET-palvelu sovelluksineen on koulun ensimmäinen varsinainen digiloikka, jossa opitaan oikean elämän teknologian käyttöä ja vielä uusimmalla tavalla”, kertoo oppilaanohjauksen lehtori Marjo Eklund Ahtialan koulusta.

Kokemus ja testaus antaa uskoa oman suunnan löytämiseen

TET-jakso on tärkeä mahdollisuus nuorelle saada lisää tietoa työelämästä. Työelämään tutustumisen tavoitteena on antaa oppilaalle mahdollisuuksia kokeilla ja seurata erilaisia työtehtäviä sekä tilaisuuden harjoitella omia vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaitoja aikuisten maailmassa. Omakohtaiset työelämän kokemukset myös tukevat oppilaan jatko-opintoihin hakeutumista ja niihin liittyviä valintoja.

“Vaikka harjoittelussa ei olla kuin keskimäärin kolme viikkoa yläkoulun aikana, on sillä suuri merkitys uravalintojen lisäksi myös oppilaan itsetunnon ja –tuntemuksen, motivaation ja myös yleissivistyksen tukena. TET-jakso on oppilaille tärkeä ja he suhtautuvat siihen vakavasti ja panostavat omalta osaltaan sen onnistumiseen. Moni saa positiivista palautetta toiminnastaan ensimmäistä kertaa ja kun se tulee ”oikeasta maailmasta” on sen merkitys suuri”, Eklund sanoo.

TET-jakson eli työelämään tutustumisjakson suorittaa Suomessa jokainen yläkouluikäinen vuosittain. TET-jakso on suunnattu pääasiassa 8. ja 9. luokkalaisille. Jossain oppilaitoksissa myös lukiolaiset voivat suorittaa TET-jakson ensimmäisenä lukiovuonna. Tutustumisjakson aikana nuori saa valita itselleen mieleisen harjoittelupaikan. Harjoittelu kestää 1-2 viikkoa ja suoritetaan työpaikan ohjauksessa.

TET-jaksossa on paljon mahdollisuuksia työnantajille

Tetti-palvelun tarkoituksena on tuoda yhteen kaikki Suomen TET-työpaikat ja helpottaa kommunikaatiota eri henkilöiden välillä. Palvelun tavoitteena on myös parantaa tietoisuutta TET-jaksoja kohtaan ja innostaa yrityksiä ottamaan nuoria reippaammin mukaan työelämään.

“Monet paikalliset yritykset voivottelevat työvoimapulaa eivätkä alat vedä edes opiskelemaan. Siitä huolimatta TET-paikkoja ei tarjota. Palveluala pelastaa monesti, mutta hyllyttäminen marketissa ei kerro työelämästä kovin paljoa. Esimerkiksi onnistunut TET-harjoittelu päiväkodissa on ollut monelle pojalle kimmoke hakeutua sosiaali-ja terveysalan opintoihin. Ymmärrän, että yrityksissä on kiire eikä aikaa harjoittelijoille ole. Kuitenkin TET-jakso olisi yritykselle helppo tapa markkinoida itseään myös työpaikkana”, Eklund toteaa.

Työnantajille TET-jakso voi olla tuntematon asia. Opiskelijalle ei kuitenkaan välttämättä tarvitse järjestää päivän aikana mitään erityisohjelmaa, riittää, kun hän saa olla mukana seuraamassa työpäivää. Tärkeintä opiskelijalle on antaa mahdollisuus tutustua ja nähdä käytännön työelämää. Opiskelijalle voi antaa työtehtäviä mahdollisuuksien mukaan.

“Osa yrityksistä ottaa mieluusti työelämään tutustujia. Niistä osa ymmärtää, että kyseessä on tutustuja, ja osa ottaa vastaan ilmaisen työvoiman. Paikkoja on välillä vaikea löytää”, Eklund kertoo.

Tiitus helpottaa entistä enemmän TET-jakson järjestämistä

Tetti-palvelussa nuori pystyy luomaan itselleen osaajaprofiilin, jonka avulla hän voi löytää ja hakea TET-paikkaa lähialueelta. Oppimispäiväkirjan lisäksi nuoret voivat tehdä itsearvioinnin jaksolta ja harjoitella sopimuksen tekemistä työnantajan kanssa. Palvelu toimii kätevästi nuoren omalla mobiililaitteella. Myös opettajat hallinnoivat TET-jaksoa palvelun kautta. Opettajat voivat esimerkiksi tarkkailla opiskelijoiden oppimispäiväkirjamerkintöjä ja antaa sinne peukkuja, kommentteja ja kehuja.