Nuoren työnhaussa persoona ja asenne ratkaisee

Nuorille suunnattu työnhakusovellus Tiitus tarjoaa mahdollisuuden tuoda omaa persoonaa ja asennetta esiin nyt myös videon tai kuvien avulla. Pari kuukautta sitten markkinoille tullut mobiilisovellus tarjoaa mahdollisuuden hakea töitä nopeasti muutamalla painalluksella. Monesti rekrytoijalla on käytössään vain vähän aikaa yhtä työnhakijaa kohden. Videot ja valokuvat helpottavatkin työnhakijan persoonan tunnistamista merkittävästi.

Työnhakija pystyy nyt tuomaan vahvemmin esiin motivaatiotaan ja asennettaan. Toinen Tiituksen perustaja Niklas Litmala toteaa, että omaa persoonaa on joskus vaikea tuoda esille vain tekstin muodossa. Tiituksessa työnhakija pystyykin jatkossa kuvaamaan itsestään lyhyen esittelyvideon ja lisäämään hakemukseen somepohjaisen kuvaportfolion.

Tiitukseen on rekisteröitynyt nyt jo yli 5000 työnhakijaa ja satakunta nuorta on myös jo työllistynyt sen avulla. Tiituksen työnhakijat ovat olleet pääosin nuoria opiskelijoita ja käyttäjien keski-ikä on 24,5 vuotta. Toimintaa ollaan kasvattamassa merkittävästi kuluvan vuoden aikana. Seuraavaksi julkaistaan myös maahanmuuttajille ja kansainvälisille opiskelijoille suunnattu kieliversio. Tavoitteena on laajentaa toimintaa kuluvan vuoden aikana Helsingin, Turun ja Tampereen lisäksi myös muihin kaupunkeihin Suomessa.

Hakijan persoonalla näyttäisi olevan työnhaussa entistä enemmän merkitystä. Duunitorin teettämä rekrytointitutkimus vuodelta 2016* on osoittanut, että tärkeimmät palkkauspäätökseen vaikuttavat tekijät ovat hakijan asenne, motivaatio, sopivuus ja luonne. Monet työnantajista uskovat, että lähes kaikki tekniset taidot pystytään opettamaan, mutta huipputyypit ovat harvassa. Nuoren työnhakijan kohdalla persoona ja potentiaali ovat monesti suurimpia vahvuuksia työnhaussa. Vastavalmistunut on innostunut, motivoitunut ja haluaa näyttää mihin pystyy.

– Harmillisen usein nuori koettaa piilottaa omaa persoonaansa ja tehdä ensimmäisestä työhakemuksesta turhan teknisen, Niklas Litmala sanoo.

– Tulevaisuudessa työnhaun tulisi mielestämme perustua enemmän oman potentiaalin ja persoonan esiintuomiselle, eikä vain aikaisemmin hankitun osaamisen listaamiseen.

Nuoria työnhakijoita kiinnostaa yhä enemmin yrityksen työilmapiiri, tavoitteet ja tapa tehdä asioita. Työmarkkinoiden muutoksista johtuen tietyillä aloilla nuorella on jopa valta valita mihin yritykseen hän haluaa työllistyä. Tämä synnyttää yritykselle suuren haasteen miettiä omaa työnantajabrändiään sekä kykyä erottua positiivisesti työnhakijoiden keskuudessa. Sekä negatiiviset että positiiviset rekrytointikokemukset leviävät hetkessä sosiaalisen median kautta. Pienetkin positiiviset yksityiskohdat mainitaan, ja omaa työpaikkaa voidaan hyvinkin suositella toisille.

Lisätietoja:
CEO, Toimitusjohtaja Sami Ahonen, sami.ahonen@tiitus.fi 040 745 8010
Hallituksen puheenjohtaja, Niklas Litmala, niklas.litmala@tiitus.fi 044 5757 358

*https://duunitori.fi/rekrytointi/2016-rekrytointitutkimus

www.tiitus.fi


Press kuvat
(lataa alkuperäinen avaamalla kuva)

    

    

 

Yrittäjät

      

Sami Ahonen

Niklas Litmala

 

 

Logo

Tiitus valkoinen (pdf)

Tiitus punainen (pdf)

 

Tiedotteet

Lehdistötiedote (pdf)

Lehdistötiedote 26.4
 (pdf)

 

Video

Tätä on Tiitus

Kysyttävää? Laita yhteystiedot niin otamme sinuun pian yhteyttä!