Monesti näemme työnhaun vain hakemusten ja ansioluetteloiden lähettämisenä. Se on kyllä osa työnhakua, mutta se on vain juoksukilpailun viimeinen suora, jossa kaikki aikaisempi tekeminen konkretisoituu. Työnhakeminen alkaa jo paljon aikaisemmin. Se pitää sisällään sinun valintojasi, taitoja ja tapoja rakentaa itsestäsi myyvä henkilöbrändi.

Tähän ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa, mutta haluan antaa sinulle viisi näkökulmaa, jolla voit kehittää omaa työnhakijabrändiäsi.

1) Tavoitteet ohjaa sinua erottumaan joukosta

On selvää, että toiset työpaikat vain sopivat sinulle paremmin kuin toiset. Mol.fi sivustolla on tällä hetkellä pelkästään jo yli 18 000 avointa työpaikkaa. Hakijoita on myös varmasti paljon ja sinun tärkein tehtäväsi onkin erottua positiivisesti joukosta. Työnantajat etsivät ensisijaisesti motivoituneita ja oikean asenteen sekä luonteen omaavia työnhakijoita. Aloita siis työnhaku tavoitteiden määrittämisestä.

Mieti minkälaiset työtehtävät sinua oikeasti motivoi. Se ei ole ehkä vielä se sinun unelmiesi työpaikka toimitusjohtajana, mutta se on jotain sellaista mitä voisit kuvitella tekeväsi innostuneesti ja oikealla asenteella. Karsi ne työpaikat rohkeasti pois, johon et halua töihin. Ei ole mitään järkeä hakea sellaista työtä, johon ei sitten lopulta ole valmis sitoutumaan. Mieti myös, että asettaako työajat, työpaikan sijainti tai esimerkiksi taloudelliset odotukset palkan suhteen jotain sellaisia kriteerejä, jolla voit taas pyyhkiä muutaman työpaikan pois listalta. Kun olet löytänyt ne kaikista kiinnostavimmat työpaikat niin keskity niihin täysillä. Panosta hakemukseesi ja mieti mitkä ovat sinun vahvuutesi ja miten pystyt perustelemaan itsesi työhaastatteluun.

2) Verkostot ovat kaikki kaikessa 

Kaikki työpaikat eivät enää löydy koulun ilmoitustauluilta, vaan myös työnantajat hyödyntävät omia verkostojaan. Verkostot eivät tarkoita mitään salaista ja vartioitua ryhmää, vaan henkilökohtaisia kontakteja ihmisten välillä. Moni työ on tänä päivänä verkostoitumista ja sosiaalisten suhteiden luomista. Mikäli olet onnistunut luomaan jo merkittävän verkoston työnhakijana, osoittaa se myös mahdollisia verkostoitumisen taitojasi tulevassa työssäsi.

Ole rohkea ja tutustu työnantajiin. Soita ja käy morjestamassa heitä tapahtumissa. Kysy kysymyksiä ja seuraa keskustelua sosiaalisessa mediassa. Ota kantaa ja pyydä ihmisiltä vinkkiä ja oikeita kontakteja. Myös ympärilläsi saattaa olla jo nyt hyödyllisiä verkostoja. Ne eivät välttämättä tiedä että olet työnhaussa, mikäli et kerro asiasta heille.

3) Markkinointi ja viestintä kertoo sinusta


Niin kuin jokainen yritys ja työnantaja, myös sinunkin täytyy huolehtia omasta markkinoinnistasi. Tässä ympäristössä se tarkoittaa sitä, minkälaisen kuvan ja vaikutelman annat itsestäsi ulkopuolelle. Markkinoit itseäsi jatkuvasti ja ehkä tietämättäsi siellä missä ikinä oletkin. Omat Facebook sivusi toimivat kotisivuinasi ja jokainen julkaisu ja lähetetty viesti kuvaavat sinun tapaa viestiä. Ajattelet ehkä, ettei työnantajat käy kurkistelemassa sinun sivujasi tai kuvia. Olet siinä todennäköisesti oikeassa, mutta verkostosi käyvät.

Kun olet luonut itsellesi arvokkaan verkoston myös sosiaalisiin medioihin, niin älä mitätöi sen tarjoamia mahdollisuuksia etukäteen tuomalla huonoa kuvaa itsestäsi esille. Ole mielummin aktiivinen verkostoissasi. Nosta esille mielenkiintoisia näkökulmia ja haasta yleisöäsi. Näin saat verkostoistasi kaiken hyödyn irti ja myös työpaikka saattaa lyötyä lähempää kuin luuletkaan.

4) Opi myymään omat vahvuutesi ja heikkoutesi

Jokaisen työnhakijan tulisi osata myydä itsensä vakuuttavasti työnantajalle. Se ei ole helppoa ja tarvitset siihen varmasti paljon harjoitusta. Tästä meille ehkä se vähän tutumpi näkökulma on, kun työhaastattelussa sinulta kysytään se kaikista vaikein kysymys. Miksi juuri sinut pitäisi valita tähän tehtävään. Monesti kun työsuhde alkaa, ei työnantaja vielä tunne sinua. Hän ottaa riskin ja miettii, että onko sinun työpanoksesi kaiken sen arvoinen.

Jotta tämä epävarmuus poistuisi, sinun täytyy myydä itsesi työnantajalle ja osata perustella miksi juuri sinut pitäisi valita. Työnantaja ei kysy tätä kysymystä vain huvikseen, hän haluaa myös nähdä sen, että uskotko sinä itseesi. Harjoittele tätä peilin edessä ja mieti miten onnistut vakuuttamaan työnantajan. Joskus voi olla järkevää myös nostattaa esille omia heikkouksia ja asioita, jossa haluat vielä kehittyä. Monesti myös työnantajia kiinnostaa se, mitä he voivat sinulle tarjota ja miten he voisivat sinua auttaa sekä tukea. Muista, sinun ei tarvitse olla paras ja täydellinen, vaan asenne ratkaisee.

5) Kehitä itseäsi jatkuvasti

Vaikka moniosaajia arvostetaan, on kuitenkin hyvä miettiä muutamia henkilökohtaisia ominaisuuksia ja taitoja, johon oma mielenkiinto erityisesti kohdistuu. Kehitä näitä ja tee itsestäsi niistä tunnetuksi. Ajattele, että sinulla olisi muutama pieni juttu, missä voit olla varma että osaamisesi ja tietämyksesi on keskitasoa korkeammalla.

Huolehdi myös siitä, että tiedät mitä maailmalla tapahtuu. Työnhakijana sinun tulee ymmärtää miten erilaiset muutokset voivat tarkoittaa ja mihin ne vaikuttavat. Sinun mahdollisuutesi on osata kääntää ne vahvuuksiksi. Yksi hyvä tapa on lukea joka aamu lehtien uutisotsikot läpi ja perehtyä oman alan julkaisuihin. Todista työnantajalle se, että olet tietoinen asioista ja olet jo itsenäisesti halunnut opiskella etukäteen tulevaa työtäsi.